MERRE HALAD A WEBDIZÁJN?

nyelv és dizájn

Ahogy Ódor Péter főiskolai oktató 1988-ban összefoglalta, kétféle stílus létezik: a skandináv és a délszláv. Egy webdizájner vagy az egyszerű, vagy a pazar felhasználói felület és élmény (UI és UX) létrehozására törekszik.

MIT JELENT A UI ÉS UX?

Ez két, a webdizájnban használatos szakszó. Olyan, mint az orvosi latin: hozzáértőnek és fölsőbbrendűnek mutatja az embert.

A UI a júzer interfész rövidítése, a felhasználói felület: a honlap megjelenése. A UX jelentése júzer ixperiensz, felhasználói élmény. A UX-ot elvileg mélyre ható kutatás előzi meg: mindent tudni akar rólad, hogy számodra ellenállhatatlan UI-t tervezzen. Van még a buyer persona (bájer perszóna, a vásárló személye) mint varázsszó, de szerintem ezek mind a szenvedélyt hivatottak helyettesíteni, esélytelenül. Ha valaki valamit szenvedéllyel csinál, semmi nem menti meg a sikertől, míg ha kényszerűségből, akkor nincs az a tudásmennyiség, amely eredményre vezet.

AZ EGYSZERŰ DIZÁJN

Egy egyszerű honlap legnagyobb előnye a gyors információhoz jutás. A szerkezet könnyen átlátható, a lecsupaszított megjelenéssel a lényeg kerül a gyújtópontba, nem szóródik szét a figyelem. Kell ennél több? Igen. Harmónia. A látszat ellenére egy egyszerű és szép honlapot létrehozni a legnagyobb kihívás. Szinte lehetetlen ellenállni a látványos elemek kísértésének. Egy egyszerű honlap megalkotásához kiváló arányérzék és kifinomult ízlés szükséges, amihez pedig kiegyensúlyozott embernek kell lenni.

EGYSZERŰ, AZAZ UNALMAS?

Éppen ez a legizgalmasabb benne: ha valakiben megvan az ízlés és az arányérzék, akkor a felület vonzó, eredeti, hatásos.

HANGSÚLY A LÁTVÁNYON

A dizájnerek körében a különleges felületek létrehozása a népszerűbb. Vannak, akik kísérleti terepként kezelik a felületet, és valóban pazar látványvilágot (türelem!) teremtenek. A nehezen elkerülhető buktató a céltévesztés.  Lassú a betöltés, körülményes az eligazodás. A forma könnyen megölheti a tartalmat: a látvány az információt.

Tartalom és forma viszonyában – bármennyire is jólesik a szemnek – a forma alárendelt: minden elem a tartalmat kell, hogy szolgálja – hacsak nem maga a megjelenés a tartalom.

AZ EGYETLEN ÁLLANDÓ A VÁLTOZÁS

2021-ben divat a pszichedelikus színek, formák tobzódása, a szimbólumok használata, tartja magát a fakó retro, erősödik a szürreális megjelenés, ellenpontjaként a naturálisba hajló realizmus, képregényhősök és antropomorf karakterek szerepeltetése, marad a színátmenetek használata, különösen népszerű a szemcsés, texturált és üvegszerű felületek létrehozása, a sötét mód, a csak szöveg, végül a 3D mindenek felett.
Mindezek, ha szerencsénk van, művészi színvonalon.

A remek kiszolgálás érdekében az oldal sütiket használ.