„Nincs szükségünk erre a szarra!” – Állítólag ezt mondta Phil Knight, a Nike alapítója, amikor Dan Wieden, a Wieden+Kennedy reklámügynökség társtulajdonosa elétárta, mi legyen a piacvezetésért küzdő Nike új szlogenje.

Igaza volt, valószínűleg lehetett volna sokkal ütősebb jelmondatot találni. Mégis hogy történhetett, hogy a Just do it bekerült a 20. század öt legmeghatározóbb szlogenje közé?

A 2012-es londoni olimpia csak egy epizód a cégtörténetben, de jól példázza azt a szikrázóan eredeti gondolkodásmódot, amely a Nike-t a csúcsra vitte.

A londoni olimpia fő szponzora (150M dollárért) az Adidas volt, és bár mindent elkövetett, hogy megalkottassa a lehető legszigorúbb támogatói szabályozást, amely kizárta volna a versenytársakat, a Nike talált három kiskaput.

  • Arra kérték a sportolókat, hogy a verseny alatt viseljék az ajándékba kapott, a környezetből neon színükkel kiugró Nike cipőket. (1)
  • Bár tiltott volt az olimpia helyszínét, az angliai Londont szerepeltetni a reklámokban, találtak a világon 28 másik helyet, amelyet Londonnak hívnak: utcát, edzőtermet, városrészt. A Nike ezeken a helyszíneken forgatott úgy, hogy a London felirat mindenhol jól látható legyen. (2)
  • Végül, mivel az Adidas-on kívül senki nem szerződhetett olimpikonokkal a márkája népszerűsítésére, a Nike hétköznapi, ismeretlen kamaszokkal építette föl az üzenetét: A nagyság lehetősége mindenkié. Találd meg a tiédet. (3)

Just do it. Csak csináld!

Inspiráló. Zseniális.

A szlogen eredetéről Wieden azt mesélte, hogy egy kettős gyilkosságért halálra ítélt férfi kivégzése előtti utolsó szavai voltak: Let’s do it. Kis változtatással ezt tette a Nike asztalára.

Igaz-e, vagy csak egy újabb szövegírói megvillanás? Ki tudja. Mindenesetre hozzátesz egy darabot a Nike legendához.

Tanulság

Ha az Adidas annyi energiát fektetett volna a kampányába, mint amennyit a minél szigorúbb szabályozás kiötlésébe, azaz ha a saját sikerével, és nem a másik gáncsolásával törődött volna, ez a jegyzet nagy valószínűséggel róla szólna. Így viszont rákényszerítette a Nike-t a győzelemre.